woensdag 19 september 2012

Hoe kun je het PVE toetsen met behulp van een Digitaal ruimteboek?


De ervaring leert dat een ontwerp tijdens het ontwerpproces nogal eens verandert. Dit kan komen doordat de opdrachtgever voortschrijdend inzicht krijgt, of de marktsituatie om een aanpassing vraagt. Maar hoe weet je vervolgens of het aangepaste PVE correct is verwerkt in het ontwerp? En hoe kun je überhaupt toetsen of het gevraagde PVE is verwerkt in het ontwerp?

Voor een project in Nijmegen wordt gebruik gemaakt van een 'digitaal ruimteboek'. Wat dit concreet inhoud is dat het PVE, digitaal, via een online database wordt ingevoerd. Door vervolgens deze database (via IFC) te koppelen aan het BIM kan automatisch worden geverifieerd of de gevraagde specificaties in het PVE correct zijn verwerkt in het ontwerp. Op dit moment zijn nog niet alle toekomstige gebruikers (en hun specificaties) bekend. Het inzetten van het digitale ruimteboek zorgt ervoor dat wensen vanuit toekomstige gebruikers tot een zeer laat moment in de ontwerpfase efficient en correct kunnen worden verwerkt in het BIM.

 
Werking van het digitale ruimteboek.
Door gebruik te maken van het digitale ruimteboek wordt het voor alle betrokken partijen binnen het project mogelijk om informatie aan het BIM toe te voegen, te valideren en te gebruiken. Deze informatie kan op ieder gewenst moment door iedere gebruiker uit de database gehaald worden in de vorm van een Excel spreadsheet of PDF. Hierdoor is er sprake van een integrale benadering en multidisciplinaire kennisinbreng binnen het project waarin iedereen zijn (digitale) steentje bijdraagt! 

Zelf je BIM koppelen aan een digitaal ruimteboek? Neem contact op met Oadis!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten